Dari Wuhan Sampai Moscow Tiada Yang Dikecualikan Oleh Covid-19: Lockdown Berasingan La Ni Kurang Berkesan Dan Pandemik Terus Melata-Lata Makanya Apa Kata Jun Ini Satu Dunia Pakat-Pakat Buat Lockdown Total Secara Serentak.

Oleh: Infomedikini


B
ila kes positif Covid-19 di Rusia melepasi angka 200K dan angka itu meningkat secara eksponen maka lengkaplah naratif sebuah pandemik terbesar di abad ini iaitu sebuah pandemik global yang tidak pilih bulu hinggakan pemveto (V5) tidak mendapat pengecualian.

V5 adalah regu 5 kuasa veto. Dalam konteks pandemik Covid-19 pemveto berada pada kedudukan 10 teratas dalam kalangan negara-negara dengan bilangan kes positif Covid-19 yang tinggi.


Selain itu mereka juga merekodkan 50% daripada keseluruhan kes positif Covid-19 global atau dalam kata lain separuh daripada jangkitan Covid-19 berlaku di 5 negara kuasa veto.


Tabel 10 negara teratas dari segi bilangan jangkitan Covid-19


No. Negara Bil Kes + Mati
1. AS 1,271,645 76 916
2. Sepanyol 224 390 26 621
3. Rusia 221 344 2009
4. UK 219,187 31 855
5. Itali 219 070 30 560
6. Jerman 169 575 7417
7. Turki 138 657 3786
8. Perancis 137 073 26 338
9. Iran 107 603 6640
10. China 84 450 4643

Pandemik Tertangguh


Meskipun kesemua kuasa veto terletak di hemisfera utara namun perbezaan latitud menyebabkan pandemik ini melanda pada masa yang berlainan iaitu ada yang dilanda lebih awal dan ada yang kemudian.


Dalam kalangan V5, Rusia adalah negara yang paling lewat diserang secara eksponen. Kelewatan tersebut adalah dikenali sebagai pandemik yang tertangguh atau delayed pandemic.


Penjelasan bagi pandemik tertunggak mungkin terletak pada geolokasi. Rusia terletak jauh di sebelah utara. Latitud Moscow contohnya adalah 600 utara. Maka itu ia didatangi pandemik lebih kemudian daripada Wuhan, Perancis, AS dan UK.


Pandemik Awal


Kalau pandemik yang melanda Rusia adalah pandemik tertangguh, pandemik pendahulu adalah pandemik epicenter di Wuhan, China. Ia mula dikesan pada Disember 2019 .


Latitud Wuhan adalah 300 utara dan kedudukan sinaran matahari pada bulan Disember adalah 23.50 selatan iaitu paling jauh daripada Wuhan. Ini bermakna wabak Wuhan mula menular dalam cuaca dingin.


Kedudukan sinaran matahari dan suhu dingin yang dihasilkan pada bulan Disember adalah kondusif buat koronavirus menular secara efektif di Wuhan hingga mampu menjana sebuah pandemik.


Epidemik Wuhan telah dapat dikawal dengan baik pada penghujung Mac 2020 dan pada waktu itu Wuhan telah mendapat pencahayaan dan haba dari sinaran matahari yang bergerak menuju Wuhan.


Seperti yang dimaklumkan di atas, bila sinaran berada dekat dengan Wuhan, sinaran mentari yang sama itu adalah masih jauh daripada AS, Perancis, UK dan Rusia untuk menghasilkan efek positif seperti di Wuhan.


Oleh itu bila wabak di Wuhan berada di penghujung, wabak di AS, UK, Perancis dan Rusia baru nak mengorak langkah agresif menuju puncak eksponen.


Faktor Mentari


Paksi bumi bukanlah tegak ke atas sebaliknya ia condong sebanyak 23.50. Kecondongan paksi bumi ini mempengaruhi intensiti sinaran matahari yang sampai di hemisfera selatan dan utara selagi bumi bertawaf mengelilingi matahari.


Selepas Disember, pancaran matahari bergerak dari hemisfera selatan ke hemisfera utara. Ia merentasi garisan khatulistiwa pada bulan Mac dan berakhir pada kedudukan 23.50 utara pada bulan Jun dan selepas itu sinaran matahari akan bergerak kembali ke selatan dan berada di garisan khatulistiwa pada bulan September.


Ini bermakna hemisfera utara bakal menerima lebih banyak sinaran dan juga haba matahari dari Mac hingga September dan kemuncaknya adalah pada bulan Jun ini.


Pandemik ini bukanlah yang pertama dan besar kemungkinan bukan juga yang terakhir. Wabak koronavirus sebelum ini adalah epidemik SARS-1 pada 2003. Pada awalnya ia adalah topik yang hangat di mana-mana saja tetapi akhirnya epidemik tersebut hanyalah hangat-hangat tahi ayam dan indah khabar dari rupa.


Maka itu bila Covid-19 baru nak membuka langkah awal, awal-awal lagi ia sudah dianggap akan berakhir seperti SARS jua. Sangkaan tersebut rupa-rupanya jauh meleset.


Ternyata Covid-19 adalah jauh lebih efektif sebagai virus pandemik dan diramalkan sebagai bakal berlegar-legar di bumi bagi satu tempoh yang panjang.


Kecuali Musuh Dalam Selimut


Koronavirus adalah terlalu halus jika nak dibandingkan dengan mana-mana senjata moden namun kemusnahan dan derita yang ditinggalkan oleh virus ini tidak mampu ditandingi oleh mana-mana senjata yang ada.


Dengan itu ada benarnya bila Covid-19 dipandang sebagai musuh sejagat, unseen enemy, ivincible enemy musuh ketegar dan lain-lain jenis musuh kecuali musuh dalam selimut.


Sungguhpun sudah ada kejayaan awal di pusat wabak iaitu Wuhan, namun penularannya di luar Wuhan bukanlah hangat-hangat tahi ayam. Di luar Wuhan, wabak ini menular dengan pantas lagi meluas sementara kadar kematian di New York yang jauh mengatasi Wuhan adalah amat membingungkan.


Susulan dari itu epidemik Covid-19 telah diangkat menjadi pandemik global berisiko tinggi pada 11 Mac, 2020. Dan pandemik ini bakal menjadi satu catatan sejarah paling hitam dalam era digital.


Cakap Tak Serupa Bikin


Ironinya, sungguhpun virus ini diakui sebagai musuh bersama dan semua pihak disaran agar berganding bahu namun saranan itu hanyalah terukir di bibir dan tidak di terjemahkan di lapangan.


Cakap tak serupa bikin yang membiarkan negara mundur terkontang kanting dalam pemandangan yang menyayat hati semetara V5 sibuk mengejar sesuatu di belakang tabir krisis adalah tontonan yang memualkan.


Kebergantungan si Lemah yang dihampakan oleh perasaan pentingkan diri sendiri si Kuat akan membuatkan si Lemah termotivasi untuk berubah daripada nilai lama (kebergantungan) kepada nilain baru iaitu berdiri atas kaki sendiri.


Sementara menunggu sains bawa berita gembira, alam sebagai sumber terapi alternatif adalah cara pemikiran baru yang boleh disandarkan harapan.


Sekarang adalah bulan Mei dan tak lama lagi adalah Jun. Suhu terpanas di hemisfera utara akan dicapai dalam bulan Jun.


Kajian mendapati sinaran lembayung ungu dan suhu panas adalah pemusnah bagi kebanyakan virus. Sumber semula jadi bagi lembayung ungu dan haba adalah Matahari.


Justeru harapan yang disandarkan terhadap matahari sebagai terapi semula jadi bagi virus berjangkit yang bersantai di luar sana bukanlah harapan kosong.


Cumanya cara mana bulan Jun ini di pergunakan adalah penentu sama ada lengkung graf global dapat dilandaikan atau akan menaikkan lagi lengkung tersebut.


Berlengeng di tepian pantai dengan memakai nilai-nilai lama tidak akan menakutkan virus sebaliknya ia mungkin menjadi talian hayat buat pandemik ini.


Satu yang pasti setakat ini adalah lockdown yang dibuat secara berasingan di serata dunia adalah kurang berkesan dalam memendekkan hayat pandemik disebabkan oleh adanya putaran ganas Covid-19.


Carta alir wabak


Putaran ganas Covid-19


Kalau begitulah halnya apa kata mai saja bulan Jun ini, moh kita, seantero dunia pakat-pakat buat Total World Lockdown secara sederap!


Last-Modified: Thursday, 4 March 2021 20:56:34 GMT


#DudukRumah


Ulasan

Terbaru

⬅Tatal ke kiri

AKAN DATANG

Animasi elektromagnetik dan fotoelektrik: artikel mengenai foton dan perubatan akan muncul tak lama lagi.

Efek Fotoelektrik

Oleh Infomedikini

Anod Katod - + Wayar Bateri Meter Amp Ulang

Animasi fotoelektrik

Animasi penjanaan X-ray

Oleh Infomedikini

Pecutan elektron Elektron Nukleus X-ray Ulang Maaf, browser anda tidak menyokong SVG
Covid-19
Pandemik

⬅Tatal ke kiri