Apa Maknanya Kepada Rakyat Bila Covid-19 Kini Adalah Sebuah Pandemik?

Oleh: Infomedikini


W
HO telah pada 11hb Mac, 2020 mengisytiharkan Covid-19 sebagai sebuah pandemik[klik] dan dengan itu epidemik Covid-19 telah berjaya menempah nama sebagai salah satu daripada pandemik yang pernah melanda bumi sebelum ini. Berikut adalah beberapa buah pandemik yang ada catatan sejarahnya.

Sejarah Pandemik Global:


Pandemik Black Death pada tahun 1331-1353 dengan jumlah fataliti dianggarkan sebanyak 75 juta.


Pandemik Plague Ketiga pada 1855 dengan jumlah fataliti dianggarkan sebanyak 10 juta.


Pandemik Kolera pada 1817 - 1975 dengan angka fataliti sebanyak puluhan juta.


Pandemik Tuberkulosis pada abad ke 20 sahaja telah meragut 100 juta nyawa.


Pandemik Spanish Flu pada 1818-1919 telah meragut 50 juta nyawa.


Pandemik Asian Flu pada 1957-58 dengan angka korban seramai 2 juta orang di serata dunia.


Pandemik Smallpox sebelum adanya program imunisasi telah meragut ratusan juta nyawa seantero dunia.


Dan banyak lagi.


Makna


Pandemik adalah keadaan di mana sebuah epidemik penyakit berjangkit yang berjaya menular daripada satu individu kepada individu yang lain secara meluas bukan saja dalam sesebuah negara malah di seantero dunia.


Sesungguhnya tidak ada apa yang berubah daripada segi virus penyebab wabak yang dikategorikan sebagai sebuah pandemik tetapi yang berubah ialah cara kita sebagai individu dan rakyat melihat dan memberikan reaksi terhadap wabak ini.


Paling utama adala kita dituntut untuk menjaga dan melindungi diri sendiri daripada dijangkiti agen wabak sebaik yang mampu agar dengan itu kita terhindar daripada menjadi sumber jangkitan kepada orang lain di sekeliling kita.


Kita juga dituntut untuk memberikan kerjasama penuh kepada pemerintah dengan mengikuti nasihat dan saranan serta patuh kepada peraturan dan undang-undang dengan dada yang lapang sepenuhnya bukan saja untuk kebaikan negara sendiri sahaja bahkan demi kebaikan semua negara di atas muka bumi.


Pandemik Di Luar China


Sementara itu, setakat ini terdapat 3 buah negara di luar Tanah Besar China yang mana jumlah jangkitan Covid-19 telah melepasi angka 5,000 dan mereka adalah Korea Selatan, Iran dan Itali:


Korea Selatan setakat 12 Mac 2020: 7869 jangkitan; 66 maut.

Iran setakat 12 Mac 2020: 9,000 jangkitan; 354 maut.

Itali setakat 12 Mac 2020: 12,462 jangkitan; 827 maut.


Persoalannya adalah apakah yang memungkinkan ketiga-tiga negara berkenaan seolah-olah mengikuti jejak langkah Wuhan dalam konteks penularan Covid-19?


Penulis berasakan jawapan bagi persoalan tersebut ada kaitannya dengan faktor-faktor virus 2019-nCoV, latitud atau kedudukan setiap negara pada garisan lintang bumi dan kedudukan pancaran matahari dari bulan Disember 2019 hingga Mac 2020.


Faktor Virus


Virus korona penyebab Covid-19 tidak tersebar dengan mudah di udara sebagaimana virus influenza namun virus korona tersebut masih boleh tersebar menerusi berbagai jenis kontak:


1. Kontak rapat iaitu keberadaan dalam jarak 1-3 meter daripada individu yang dijangkiti seperti tinggal serumah atau duduk bersebelahan dengan penular dalam rumah, bangunan majlis, acara dan upacara.

Kontak lansung seperti menyentuh pesakit atau tanpa sedar bersentuhan tangan dan bersentuhan pipi dengan penular.

Kontak perkakasan: contohnya adalah penggunaan meja makan dalam restoran piza Itali yang sebelumnya telah digunakan oleh individu yang terjangkit.

Kontak kasual iaitu berselisihan dengan pesakit pada bulan dan musim yang sesuai untuk virus disebarkan menerusi kontak kasual: Bulan yang sesuai adalah Januari, Februari dan Mac bagi hemisfera utara?


Virus boleh menular dengan efektif pada suhu persekitaran yang sesuai. Suhu di Wuhan yang dingin dek berada dalam musim sejuk pada hujung Disember, Januari dan Februari adalah sesuai untuk Covid-19 menular dan mengganas.


Jalur Covid-19


Jarak 3 negara tadi dari pusat pemula wabak iaitu Wuhan adalah tidak sama: Korea adalah jiran paling hampir, Iran adalah jiran yang agak jauh dan Itali adalah jiran yang paling jauh.


Peta taburan jangkitan Covid-19 di bawah ini menampakkan titik-titik merah yang menonjol iaitu di USA, Korea Selatan, Wuhan, Iran dan Itali berada dalam satu jaluran. Jaluran ini bolehlah dinamakan sebagai Jalur Covid-19 Dunia


Jalur COVID 19 dunia

Jalur COVID 19 dunia merentasi beberapa negara


Latitud


Berikut adalah latitud bagi kawasan yang teruk dilanda Covid-19:


Wuhan iaitu pusat pemula wabak terletak pada latitud 30o utara.


Seoul Korea Selatan iaitu jiran terdekat terletak pada kedudukan 38o utara.


Teheran Iran 36o utara.


Rome Itali 42o utara.


Tokyo Japan 36o utara.


Washington USA 48o utara.


Meskipun USA, Iran dan Itali berada jauh daripada Wuhan tetapi mereka masih berada dalam lingkungan latitud 30o-50o utara iaitu berada dalam Jalur Covid-19.


Ini menunjukkan negara-negara yang berada pada latitud yang hampir sama dengan latitud Wuhan adalah cenderung untuk menunjukkan wabak berskala seumpama Wuhan.


Oleh kerana Korea, Iran, USA dan Itali berada pada kedudukan geografi lebih ke utara daripada Wuhan maka suhu yang sesuai untuk penularan mendatangi mereka adalah lebih lambat daripada Wuhan. Makanya bila wabak di Wuhan sedang memuncak wabak di 4 negara tadi baru nak bermula dan bila wabak Wuhan berada di penghujung, mereka berempat itu baru nak memuncak.


Yang sedikit menghairankan adalah Rusia yang seolah-olah tidak memberikan ruang untuk gelombang Covid-19 melanda. Semua ini ada kaitan dengan suhu persekitaran. Rusia yang berada pada latitud 62o utara adalah terlalu jauh daripada Jalur Covid-19. Suhu dari Disember-Mac di negara berkenaan adalah terlalu sejuk untuk virus 2019-nCoV menular secara berkesan. Makanya Rusia hanya merekodkan beberapa kes saja.


Pancaran matahari


Pancaran matahari mempunyai banyak keistimewaan termasuklah pancaran lembayung ungunya yang dapat memusnahkan virus. Rekod menunjukkan pada 21 Disember 2019 pancaran matahari berada di kedudukan paling selatan dan keadaan ini dinamakan solstis musim panas selatan.


Bila pancaran matahari berada paling jauh daripada Wuhan pada 21 Desember 2019 ia memberikan Wuhan musim sejuk. Malangnya, musim sejuk tersebut adalah peluang terbaik bagi 2019-nCoV memulakan serangan tanpa ada ancaman letal daripada pancaran matahari yang pada ketika itu berada paling jauh daripada Wuhan.


Selepas 21 Disember pancaran matahari telah beransur-ansur bergerak ke utara iaitu menghampiri Wuhan. Bila pancaran matahari berada di ekuator dalam bulan Mac 2020 dan menjadikan suhu di Wuhan semakin menaik hingga menyukarkan virus untuk terus menular dan dengan itu penurunan kes dapat disaksikan dalam bulan Mac.


Cumanya bila Wuhan semakin panas susulan pancaran matahari berada di ekuator namun USA, Korea, Iran dan Itali yang berada di latitud lebih tinggi adalah masih lagi dingin dan situasi itu membolehkan Covid-19 memulakan gelombang kedua di negara-negara berkenaan.


Soalan tambahan


1. Kenapa Covid-19 lebih banyak dihidapi oleh golongan dewasa? Soalan ini boleh dijawab berdasarkan kajian epidemiologi. Kajian mendapati Covid-19 berjangkit menerusi makanan eksotik dan makan separa masak. Ia juga berjangkit di dalam pejabat, di tempat kerja bukan berupa pejabat, dalam perjumpaan sosial, dalam bilik mesyuarat, dalam upacara-upacara, majlis-majlis, hospital-hospital dan tempat-tempat awam. Kesemua yang disebutkan itu banyak kaitannya dengan orang dewasa.

2. Apakah negara-negara yang berada di luar garisan latitud 30o-50o utara yakni di luar Jalur Covid-19 tidak akan terkesan? Kalau apa yang ada setakat ini dijadikan panduan maka meskipun berlaku penularan tetapi skala yang bakal dialami sepatutnya jauh lebih kecil daripada apa yang ada di Wuhan.

3. Apa selepas ini? Ekuinoks yakni pancaran matahari berada tegak di atas kepala di ekuator akan hadir pada 20 Mac 2020. Ia dijangkakan bakal memusnahkan apa jua virus dan mikrob yang berlegar-legar di luar sana kecuali virus dan mikrob yang bersembunyi di dalam hutan-hutan konkrit yang berhawa dingin dan sedingin suhu di Wuhan pada musim sejuk.


Statistik Pandemik Covid-19


Jumlah Kumulatif Global


Jangkitan setakat 11/3/2020:


118,326 Sorry, your browser does not support inline SVG.

Maut setakat 11/3/2020:


4292 Sorry, your browser does not support inline SVG.

Risiko Pandemik


1. China: Risiko Sangat Tinggi
2. Asia: Risiko Sangat Tinggi
3. Global: Risiko Sangat Tinggi

China


Jangkitan (setakat 12 Mac 2020): 80,981

Maut (setakat 12 Mac 2020): 3,173


Luar China


Jangkitan (setakat 12/3/2020): 44,067

Maut (setakat 12/3/2020): 1440


Fakta Tambahan


1. Kementerian Kesihatan mengesahkan kes COVID-19 setakat 10 Mac 2020 adalah seramai 129 orang.

2. Itali meletakkan 16juta rakyatnya dalam situasi kuarantin.

3. Iklim di Iran adalah unik: meskipun musim panas bakal tiba namun tiupan angin sejuk dari Rusia mampu mengekalkan kedinginan seolah-olah mampu memanjangkan musim sejuk di situ.

4. Dalam kita memberikan tumpuan kepada Covid-19, jangan pula dilupakan isu yang tidak kurang pentingnya dalam bulan Mac iaitu pencegahan strok haba.


Last-Modified: Wednesday, 16 March 2021 20:56:34 GMT


Home🏠

Ulasan

Terbaru

⬅Tatal ke kiri

AKAN DATANG

Animasi elektromagnetik dan fotoelektrik: artikel mengenai foton dan perubatan akan muncul tak lama lagi.

Efek Fotoelektrik

Oleh Infomedikini

Anod Katod - + Wayar Bateri Meter Amp Ulang

Animasi fotoelektrik

Animasi penjanaan X-ray

Oleh Infomedikini

Pecutan elektron Elektron Nukleus X-ray Ulang Maaf, browser anda tidak menyokong SVG
Covid-19
Pandemik

⬅Tatal ke kiri