Jerebu Adalah Fenomena Yang Pi Mai-Pi Mai Saban Mei-Oktober

Fenomena Tak Berapa Nak Baru

Ada dua jenis iklim yang memberikan impak besar yang berlaku pada saban tahun iaitu musim kemarau yang melanda di awal tahun dan musim tersebut pada tahun ini sudahpun berlalu sementara musim yang satu lagi adalah musim tengkujuh yang bakal datang ia itu pada penghujung tahun ini nanti.

Dari bulan Mei hingga Oktober, satu lagi musim akan berlangsung. Ianya bukanlah musim durian tetapi 'musim jerebu'. Musim jerebu mula meninggalkan impak besar bermula pada sekitar awal tahun 2000 dan semenjak daripada itu ia terus berulang dan berulang saban tahun hinggakan ianya layak dikategorikan sebagai satu fenomena yang tetap.

Jerebu di KL

Jerebu

Jerebu adalah udara yang dicemari oleh gas-gas dan jirim-jirim berpartikel yang sangat halus -- ada antaranya yang berukuran kurang daripada 2.5 mikron. Partikel-partikel jerubu adalah penghalang dan pembias pancaran matahari. Ini menimbulkan suasana seolah-olah berasap, kelam dan redup.

Ada beberapa fenomena lain yang menyerupai jerebu iaitu kabut, kabus, asbut dan vog. Meskipun nampak sama namun setiap satu dapat di beza-bezakan berdasarkan kandungan gas, jenis partikel, impak hujan dan kesan daripada pancaran matahari.

Kabut dan kabus adalah dicirikan sebagai kehadiran kepulan-kepulan wap air dalam udara dan dalam kuantiti yang cukup bakal memendekkan jarak penglihatan. Namun secara umumnya jarak penglihatan kabus adalah lebih teruk berbanding kabut.

Kabut terbentuk semasa hujan

Kabut boleh dihasilkan di dalam rumah bilamana air panas yang bertakung dalam besen mandi terkena udara sejuk maka terhasillah kepulan-kepulan wap iaitu kabut.

Kuantiti atau ketebalan kabut dan kabus akan bertambah bila terkena hujan sedangkan haba dari matahari yang mula terbit akan mengurangkan ketebalan atau menghilangkan kabut dan kabus.

Cahaya dari lampu kereta suasana berkabus

Asbut adalah udara yang tercemar seperti jerebu cumanya gas ozon sekunder paras rendah dalam asbut membezakannya dengan jerebu.

Udara berasbut (kiri) dan biasa (kanan)

Vog adalah udara yang dicemari oleh aerosol yang terbentuk hasil gabungan daripada muntahan gunung berapi dan udara. Pancaran matahari tidak memberi kesan terhadap kuantiti jerebu, asbut dan vog. Sementara hujan akan mengurangkan jerebu dan vog.

Udara diselubungi oleh vog

Punca-punca jerebu

Punca utama jerebu di kawasan perindustrian dan kawasan pertanian adalah tidak sama. Asap yang dihasilkan di kawasan perindustrian adalah bersumberkan bahan bakar fosil sedangkan asap di kawasan pertanian adalah hasil dari pembakaran semak, belukar dan hutan.

Jerebu boleh memasuki rumah sebagai tetamu yang tidak diundang. Pun begitu ada juga jerebu yang berpunca dari kegiatan-kegiatan di dalam rumah itu sendiri yang menghasilkan habuk, debu, serat dan asap.

Sesungguhnya bahan pencemar udara seperti asap dan jelaga yang terhasil dari nyalaan dapur gas dan dapur kayu akan memburukkan lagi kualiti udara dalam rumah kalaulah udara dalam rumah itu telah tersedia di cemari oleh jerebu.

Ukuran kualiti udara

Intensiti jerebu dan kualiti udara diukur sebagai indeks pencemaran udara atau singkatannya adalah IPU. Skala IPU adalah tahap kualiti udara yakni kadar bahan pencemar di dalamnya. IPU yang rendah menggambarkan kualiti udara yang baik sementara IPU yang tinggi adalah gambaran bagi kualiti udara yang teruk.

Skala IPU Status Kualiti Udara
0-50 Baik
50-100 Sederhana
100-200 Tidak Sihat
200-300 Sangat Tidak Sihat
300-500 Berbahaya
Melebihi 500 Emergensi

Kesan dan kesusahan

Kabut dan kabus bukanlah fenomena alam yang menyusahkan dan tidak pula memberi kesan terhadap kesihatan kecuali sedikit peningkatan risiko terbabas ketika pemanduan.

Sedangkan jerebu, asbut dan vog mampu menimbulkan masalah yang besar. Selain risiko berkaitan pandangan yang terhalang, jerebu, asbut dan vog juga mampu memberi kesan negatif terhadap beberapa sektor termasuklah kesihatan.

Realiti

Asbut dan vog bukanlah pencemaran udara yang biasa melanda berbanding jerebu yang pi mai-pi mai saban tahun. Selalunya musim jerebu melanda berbetulan dengan kehadiran titik-titik panas lokal dan serantau.

Ini menunjukkan bahawa jerebu adalah berpunca dari asap yang terhasil dari aktiviti pertanian yang tidak ikut kaedah mesra alam dan tiupan angin mampu menjadikan jerebu sebagai fenomena rentas wilayah dan mungkin rentas benua jua.

Perlindungan

Pendekatan paling efektif bagi mengelak terhidu udara berjerubu adalah bergerak keluar dari kawasan yang terkesan. Kalau itu tidak realistik, kaedah berkurung dalam rumah yang bebas pencemaran dari dalam dan kalis pencemaran dari luar boleh mengurangkan pendedahan terhadap jerebu dan seterusnya mengurangkan kesan jerebu terhadap kesihatan.

Sekiranya perlu berada di luar rumah, ada beberapa alat yang dapat menapis jirim-jirim partikel yang terdapat dalam jerebu atau udara yang tercemar. Dengan memakai alat-alat sebegini, udara yang disedut adalah lebih bersih berbanding udara yang tidak bertapis.

Jenis-jenis alat

Paling berkesan adalah sungkup respirator. Ia mampu menapis lebih daripada 95% jirim-jirim partikel termasuklah partikel yang berminyak. Partikel-partikel jerebu akan ditapis oleh penapis khas yang diletakkan di dalam katrij. Sungkup jenis ini juga dipasang injap bagi memudahkan pernafasan. Cumanya faktor harga adalah halangan untuk ianya dimiliki.

Sungkup respirator

Sungkup N95 mampu menapis sehingga 90-95% jirim-jirim partikel tetapi partikel yang tidak berminyak sahaja. Penapisan berlangsung menerusi dinding sungkup dan bukan menggunakan katrij khas. Ia juga tidak dipasang injap untuk pernafasan makanya pengguna yang tidak biasa menggunakan sungkup N95 akan terasa sukar untuk bernafas. Apapun dari segi kos ia adalah lebih dimampui berbanding sungkup respirator.

Sungkup muka N95

Selain daripada 2 sungkup di atas, ada beberapa sungkup lain yang mana keberkesananannya adalah kurang daripada 70%. Namun ibarat 'tiada rotan akar juga ada gunanya' sungkup yang lain ini boleh dianggap lebih baik berbanding tidak pakai sungkup sama sekali.

Sungkup bedah 3 lapis adalah terdiri daripada lapisan tengah, lapisan luar dan lapisan dalam. Lapisan yang di tengah adalah lapisan penapis sementara lapisan luar dan dalam hanya berfungsi sebagai pengkalis air sahaja.

Sungkup bedah tidaklah efektif bagi menapis udara berjerubu. Sungguhpun begitu ia lebih baik daripada penggunaan sapu tangan sebagai sungkup. Selain keselesaan dan senang bernafas, sungkup ini boleh didapatkan di semua farmasi.

'Tiada rotan akar berguna': Sungkup bedah 3 lapis

Meskipun sungkup kain tidak dapat menapis jirim-jirim partikel sebaik sungkup-sungkup yang di atas, setidak-tidaknya ia masih mampu menghalang habuk dan debu yang bersaiz besar yang boleh memberikan masalah kepada rongga hidung dan kerongkong.

'Tiada rotan akar berguna': Sungkup muka guna kain

Pi mai-pi mai

Jerebu yang pada satu ketika cecah IPU melebihi 300 di Bumi Kenyalang sudah pun menipis. Ini di buktikan dengan pandangan mata kasar iaitu langit yang lebih cerah, bilangan titik panas yang berkurangan dan bacaan IPU yang skalanya kian menurun.

Namun catatan-catatan lama menunjukkan bahawa musim jerebu adalah dari Mei hingga Oktober. Dalam kata lain, selagi bulan Oktober tidak dilepasi, bila jerebu pi ia masih berkemungkinan akan mai semula.


Home🏠

Ulasan