1. Permainan Video:

Permainan video adalah permainan elektronik yang dimainkan oleh hampir 90% golongan 'pengguna'. Justeru tak perlulah permainan ini -- permainan video -- diperkenalkan secara mendalam bila maklumat-maklumat mengenainya telah pun banyak dimiliki.

Panggilan lain bagi permainan video adalah permainan berkomputer. Ia dilengkapkan oleh 3 komponen utama iaitu:


  • Platform

  • Alat kawalan

  • Alat tayang



Alat kawalan permainan video

2. Baik dan Buruk

Bagi apa jua jenis permainan sama ada ianya berasaskan elektronik atau bukan, sama ada ianya dimainkan di laman berkomputer atau di laman sebenar, apa yang sering menjadi perhatian adalah impak-impak negatif akibat daripada bermain dengan permainan tersebut.


Impak-impak negatif yang serta merta berlegar-legar di dalam minda adalah:


  • Pengaruh tidak sihat.

  • Aksi-aksi antisosial

  • Aksi-aksi keras dan ganas

  • Ketagihan.


Kedua-dua impak negatif ini sahaja sudah cukup untuk menjejaskan reputasi mana-mana jenis permainan sekali pun.

Pun begitu tidak semua yang ada kaitan dengan permainan video adalah buruk-buruk segala. Ada banyak juga kebaikan yang boleh didapatkan dari permainan berkenaan iaitu:


  • Mengasah fungsi kognitif

  • Menaikkan motivasi

  • Cekal dan kental bila berdepan rintangan dan kegagalan

  • Keceriaan mood

  • Pembugaran emosi positif

  • Kawalan emosi negatif

  • Suntikan semangat berpasukan

  • Keinginan bersosial

Permainan video selalunya dipersepsikan sebagai permainan yang pasif iaitu tidak menggunakan banyak tenaga dan tidak banyak menggunakan pergerakan fizikal. Persepsi tersebut tidaklah benar sebaliknya ia adalah permainan yang agak aktif.

Begitu juga pandangan mata kasar yang melihat permainan video sebagai tidak membina apa-apa adalah tidak benar. Berikut adalah aspek-aspek yang terbina menerusi permainan video:


  • Ketepatan menenang

  • Ketekalan membidik

  • Ketajaman fokus

  • Kecekapan navigasi

  • Kejituan orientasi

3. Produksi

Pihak yang membina perisian komputer adalah digelar sebagai pemaju. Pemaju dibiayai oleh pihak penerbit. Dengan itu penerbit berkuasa menetapkan jenis-jenis kandungan yang terdapat dalam sebuah permainan video.

Permainan video atau permainan berkomputer nampak seolah-olah seperti permainan sebenar kerana adanya perisian komputer yang membuatkan ianya nampak sebegitu padahal semua itu hanyalah bayangan-bayangan atau imej janaan saja.


3.1. Jenis-Jenis Permainan


Terdapat terlalu banyak longgokan-longgokan permainan komputer berbagai genre dalam pasaran untuk memenuhi selera yang berbagai-bagai. Apapun jenisnya, sasaran teratas adalah hiburan dan keuntungan. Hanya segelintir yang meletakkan hiburan dan keuntungan di bawah segala-galanya.


3.2. Konsep


Aksi-aksi pantas dan agresif dalam permainan video adalah ibarat isi dan kuku. Konsep ini akan kekal namun trend kearah menjadikannya medium pendidikan dan alat penyampai berkesan adalah semakin meningkat.


3.3. Dimensi 2D dan 3D


Dari sudut dimensi, imej yang dilihat diskrin TV, monitor komputer dan skrin aplikasi mudah alih adalah dalam bentuk 2 dimensi atau 2D.


Imej yang dilihat dalam dunia sebenar seperti haiwan, pokok dan bukit bukau adalah imej 3 dimensi atau 3D. Permainan 3D memberikan kelebihan dari sudut pengalaman dan interaksi berbanding 2D.


4. Permainan Realiti Maya

Permainan video realiti maya adalah berdimensi 3D. Pemain berasakan seolah-olah berada di lokasi secara fizikal walhal keberadaan di lokasi itu hanyalah berstatus maya sahaja.


Realiti maya hanya boleh berlangsung dengan adanya peralatan tayangan khas yang dipasang di kepala iaitu head mounted display: atau singkatannya adalah HMD.


Set Kepala VR perlu untuk mendapatkan pengalaman 3d

5. Aplikasi 3D

Selain bidang hiburan, lain-lain bidang seperti pendidikan, seni bina, kejuruteraan, dan perubatan adalah pengguna teknologi realiti maya untuk tujuan yang lebih luas.

Lazimnya pengajaran dan latihan sesuatu subjek adalah lebih mudah bila disampaikan secara terus menggunakan sampel sebenar

Kaedah 3D sesuai digunakan bila mana kaedah pengajaran dan latihan secara terus mungkin merosakkan atau membahayakan sampel-sampel benar.

Skrin sentuh jadi alat kawal dan skrin sentuh juga jadi alat tayang.

Senarai pendek kegunaan realiti maya dalam berbagai bidang adalah:


  • Realiti Maya Rawatan

  • Realiti Maya Seni Bina

  • Realiti Maya Pembedahan

  • Realiti Maya Pergigian

  • Realiti Maya Diagnosis

  • Realiti Maya Pencegahan

  • Realiti Maya Sukan

6. Alzheimer

Alzheimer adalah nama pakar yang mengkaji penyakit presenile dementia yang kini dikenali sebagai Alzheimer's disease atau singkatannya adalah AD.


AD adalah kelainan neurodegenerasi yang mengubah metabolism amiloid dan protein iaitu protein tau lalu menjejaskan kestabilan mikrotubul dan impak akhir bagi semua itu adalah atrofi sel-sel otak terutama hipokampus.


Snow

Forest

Mountains

6.1. Peringkat-Peringkat AD


6.1.1. AD Pra Klinikal


Adalah peringkat awal sebelum peringkat klinikal. Ia adalah peringkat yang mana durasinya adalah panjang. Intervensi sekiranya ada akan mampu menghalang penerusan ke peringkat berikutnya.


Tanda-tanda ketika penyakit masih ringan adalah:


  • Sering terlupa

  • Keliru lokasi

  • Tugasan biasa mengambil masa untuk disempurnakan

  • Pertimbangan yang menjurus kepada keputusan yang buruk

  • Perubahan mood dan personaliti.

6.1.2. AD Klinikal


Peringkat yang progresif, mustahil untuk diundur dan tiada penyembuhan


7. 3D Bantu Pengecaman Risiko AD


Lambang Permainan Video SHQ

Sea Hero Quest atau SHQ adalah permainan 3D yang menguji kemampuan individu dalam konteks navigasi dan orientasi ruang.

Penerbit dan sekumpulan saintis dari beberapa universiti ternama mendapati SHQ mampu menentukan siapa yang berisiko mewarisi AD praklinikal atau sebaliknya.

Konklusi ini adalah dapatan dari perbandingan pencapaian pemain dengan data-data asas yang di pungut dari kohort seramai 4.6 juta pemain.

Pewarisan AD yang boleh dikesan di peringkat awal menerusi permainan video adalah dapatan yang penting dalam memandu langkah-langkah yang seterusnya.

Seperti selalunya, apa jua yang baru akan ada yang meyakininya dan ada yang berasa skeptikal. Apapun, masa akan jadi saksi sama ada dapatan SHQ mampu berdiri dengan sendiri dan seterusnya menjadi alat yang benar-benar dapat membantu dalam merungkai misteri AD.

Rujukan:


1. Toward personalized cognitive diagnostics of at-genetic-risk Alzheimer’s disease

Baca di sini



2. Alzheimer disease

Baca di sini



Kemaskini: June 1, 2020

Home🏠

Ulasan

Covid-19
Pandemik
Bahasa Malaysia
logo Pertubuhan Kesihatan Sedunia

Solidariti, Solidariti, Solidariti

27 Oktober, 2020

Baca seterusnya

Graf kumulatif mingguan Covid-19 global


Graf di atas adalah kes kumulatif mingguan COVID-19 global.


Musim panas yang baru berlalu gagal dimanfaatkan untuk melandaikan graf berkenaan.


Graf kumulatif mingguan bagi Brazil


graf kumulatif mingguan bagi India


Pun begitu India yang berada di tangga ke-2 dan Brazil di tangga ke-3 bagi jumlah kes positif global telah menampakkan perkembangan positif iaitu bergerak melepasi puncak tertinggi dan terus bergerak secara menurun.


Dalam masa yang sama, AS dan Eropah yang baru menghabiskan musim panas tanpa CMO/PKP tidak berkongsi perkembangan positif seperti mana yang dicapai di India dan Brazil sebaliknya graf mereka (AS dan Eropah) bergerak ke atas secara eksponen.


Graf kumulatif mingguan Eropah


Respons WHO berhubung peningkatan kes positif di Eropah adalah: "jangan putus asa, teruskan usaha kesihatan awam dan kekalkan "solidariti" × 3.


Halaman Utama
Vaksin dan picagari

Penawar COVID-19 Masih Didambakan

27 Oktober, 2020

Baca seterusnya

Dalam tempoh 6 bulan selepas ujikaji terapeutik terbesar di dunia iaitu Solidarity Therapeutics Trial bermula, ia telah berjaya menghasilkan bukti-bukti konklusif tentang keberkesanan ubat-ubatan bagi merawat COVID-19.


Keputusan interim daripada Solidarity Therapeutics Trial kelolaan WHO itu telah menunjukkan bahawa ubat-ubat berikut: iaitu remdesivir, hydroxychloroquine, lopinavir/ritonavir dan interferon sama ada memilki sedikit saja keberkesanan atau tiada kesan langsung ke atas mortaliti 28 hari atau paras kesembuhan pesakit.


Kajian di 30 buah negara itu adalah bertujuan bagi melihat keberkesanan beberapa jenis rawatan terhadap aspek-aspek seperti mortaliti keseluruhan, bila prosedur ventilasi bermula dan jangka masa pesakit berada di hospital.


Progres yang dicapai oleh Solidarity Therapeutics Trial menunjukkan kajian antarabangsa waima dalam situasi pandemik bukanlah suatu yang mustahil untuk dilaksanakan


Seterusnya platform berskala global seperti Solidarity Trial adalah bersedia untuk menilai secara pantas mana-mana rawatan-rawatan baru yang berpotensi di 500 buah hospital yang mengambil bahagian.


Terbaru, beberapa lagi ubat antiviral, immunomodulators dan antibodi monoklonal anti-SARS COV-2 sedang dipertimbangkan untuk dinilai.


Halaman Utama
Jumlah kes bagi Sabah dan Malaysia

Sabah Terus Mencatatkan Kes Positif Harian Tertinggi

27 Oktober, 2020

Baca seterusnya

Negeri Sabah terus mencatatkan jumlah kes positif tertinggi iaitu 927 kes (74.8 peratus) pada 26 Oktober, 2020. Jumlah ini melonjak berikutan kes positif di Penjara Kepayan iaitu 439 kes.


Daripada jumlah tersebut, 30 kes adalah daripada kluster baharu iaitu Kluster Kapor.


Jumlah keseluruhan kes positif di Sabah setakat 26 Oktober, 2020 adalah sebanyak 12,745.


Berikutan dengan itu lebih banyak pengesanan kes secara aktif bakal dijalankan di negeri Sabah. Selain itu, mobilisasi petugas kesihatan dilaksanakan bagi membantu usaha saringan di lapangan dan juga rawatan perubatan.


Aspek logistik dan penghantaran sampel juga telah ditambah baik bagi membolehkan keputusan ujian RTK-Ag dan RT-PCR dapat diperoleh pada kadar lebih cepat.


Halaman Utama
Termometer inframerah

Kesan Negatif Penggunaan Termometer Inframerah

4 Ogos, 2020

Baca seterusnya

Termometer inframerah tanpa sentuh bukanlah alat penembak dan tidak memancarkan radiasi. Ia direkabentuk untuk mengesan dan menyerap isyarat sinaran inframerah dari permukaan kulit yang diubah menjadi isyarat elektrik.


Litar elektronik di dalam termometer ini memproses isyarat elektrik tersebut untukmenentukan suhu tubuh manusia yang diukur dan memaparkannya di skrin paparan. Oleh kerana termometer inframerah tidak memancarkan radiasi berbahaya, ianya selamat untuk digunakan.


Termometer berjenama

English
DNA repairs occurs at specific loci of the neuronal cell

Specific Neuronal Loci For Repairs of Damaged DNA Identified

Sunday, 28 March 2021

Baca seterusnya

Researchers at the 1National Institutes of Health (NIH) have discovered specific regions within the DNA of neurons that accumulate a certain type of damage (called single-strand breaks or SSBs).


Location of DNA repair inside the neuron cells

Imej 1. Sel-sel neuron berwarna jingga. DNA berwarna hijau dan proses pembaikan berwarna kuning.


This accumulation of SSBs appears to be unique to neurons, and it challenges what is generally understood about the cause of DNA damage and its potential implications in neurodegenerative diseases.


Because neurons require considerable amounts of oxygen to function properly, they are exposed to high levels of free radicals—toxic compounds that can damage DNA within cells.


Normally, this damage occurs randomly. However, in this study, damage within neurons was often found within specific regions of DNA called “enhancers” that control the activity of nearby genes.


Last-Modified: Sunday, 28 March 2021 22:04:33 GMT


Halaman Utama
Ubat-ubatan jenis NSAIDs

NSAIDs may cause rare kidney problems in unborn babies

26 Ogos, 2020

Baca seterusnya

The U.S. Food and Drug Administration (FDA) is warning that use of nonsteroidal anti-inflammatory drugs (NSAIDs) around 20 weeks or later in pregnancy may cause rare but serious kidney problems in an unborn baby.


This can lead to low levels of amniotic fluid surrounding the baby and possible complications.


NSAIDs are commonly used to relieve pain and reduce fevers. They include medicines such as aspirin, ibuprofen, naproxen, diclofenac, and celecoxib.


After around 20 weeks of pregnancy, the unborn babies’ kidneys produce most of the amniotic fluid, so kidney problems can lead to low levels of this fluid.


Amniotic fluid provides a protective cushion and helps the unborn babies’ lungs, digestive system, and muscles develop.


Although this safety concern is well known among certain medical specialties, we wanted to communicate our recommendations more widely to educate other health care professionals and pregnant women.


This issue affects all NSAIDs that are available by prescription and those that can be bought over-the-counter (OTC) without a prescription - CDC.


Halaman Utama: home
Vaksin dalam botolnya

Vaccine: Progress on COVAX

26 Ogos, 2020

Baca seterusnya

At present there are nine vaccines that are part of this dynamic portfolio; which is constantly being reviewed and optimised to ensure access to the best possible range of products.


Even now, discussions are ongoing with four more producers.


And a further nine vaccines are currently under evaluation for the longer term.

Investing in the COVAX Facility is the fastest way to end this pandemic and ensure a sustainable economic recovery.


Through the allocation framework, COVAX will ensure that low-, middle- and high-income countries all receive the vaccine in a timely way as soon as there is supply of a safe and effective vaccine.


The success of the COVAX Facility hinges not only on countries signing up to it, but also filling key funding gaps for both the research and development work and to support lower-income economies within the facility.


A number of vaccines are now in the final stage of clinical trials and we all hope we will have multiple successful candidates that are both safe and effective.


Our only way out of this pandemic is together.


Halaman Utama: home
Virus dilihat bawah elektron mikroskop

COVID-19: Airborne transmission

26 Julai, 2020

Baca seterusnya

Airborne transmission of SARS-CoV-2 can occur during medical procedures that generate aerosols (“aerosol generating procedures”). WHO, together with the scientific community, has been actively discussing and evaluating whether SARS-CoV-2 may also spread through aerosols in the absence of aerosol generating procedures, particularly in indoor settings with poor ventilation.


Thus, a susceptible person could inhale aerosols, and could become infected if the aerosols contain the virus in sufficient quantity to cause infection within the recipient. However, the proportion of exhaled droplet nuclei or of respiratory droplets that evaporate to generate aerosols, and the infectious dose of viable SARS-CoV-2 required to cause infection in another person are not known, but it has been studied for other respiratory viruses.


To date, transmission of SARS-CoV-2 by this type of aerosol route has not been demonstrated; much more research is needed given the possible implications of such route of transmission.


Recent clinical reports of health workers exposed to COVID-19 index cases, not in the presence of aerosol-generating procedures, found no nosocomial transmission when contact and droplet precautions were appropriately used, including the wearing of medical masks as a component of the personal protective equipment (PPE). These observations suggest that aerosol transmission did not occur in this context.


Further studies are needed to determine whether it is possible to detect viable SARS-CoV-2 in air samples from settings where no procedures that generate aerosols are performed and what role aerosols might play in transmission.


Outside of medical facilities, some outbreak reports related to indoor crowded spaces have suggested the possibility of aerosol transmission, combined with droplet transmission, for example, during choir practice, in restaurants or in fitness classes. In these events, short-range aerosol transmission, particularly in specific indoor locations, such as crowded and inadequately ventilated spaces over a prolonged period of time with infected persons cannot be ruled out.


However, the detailed investigations of these clusters suggest that droplet and fomite transmission could also explain human-to-human transmission within these clusters. Further, the close contact environments of these clusters may have facilitated transmission from a small number of cases to many other people (e.g., superspreading event), especially if hand hygiene was not performed and masks were not used when physical distancing was not maintained.


Halaman Utama: home
Pakai pelitup muka

Use of Cloth Face Coverings to Help Slow the Spread of COVID-19

21 Julai, 2020

Baca seterusnya

COVID-19 spreads mainly from person to person through respiratory droplets produced when an infected person coughs, sneezes, talks, or raises their voice (e.g., while shouting, chanting, or singing). These droplets can land in the mouths or noses of people who are nearby or possibly be inhaled into the lungs.

Recent studies show that a significant portion of individuals with COVID-19 lack symptoms (are “asymptomatic”) and that even those who eventually develop symptoms (are “pre-symptomatic”) can transmit the virus to others before showing symptoms.

To reduce the spread of COVID-19, CDC recommends that people wear cloth face coverings in public settings when around people outside of their household, especially when other social distancing measures are difficult to maintain.

Why it is important to wear a cloth face covering

Cloth face coverings may help prevent people who have COVID-19 from spreading the virus to others. Wearing a cloth face covering will help protect people around you, including those at higher risk of severe illness from COVID-19 and workers who frequently come into close contact with other people (e.g., in stores and restaurants).

Cloth face coverings are most likely to reduce the spread of COVID-19 when they are widely used by people in public settings. The spread of COVID-19 can be reduced when cloth face coverings are used along with other preventive measures, including social distancing, frequent handwashing, and cleaning and disinfecting frequently touched surfaces.

Halaman Utama: home
Kuiz Baru

INFOMEDIKINII

Kuiz-27

Vaksin COVID-19

Location of DNA repair inside the neuron cells


Vaksin COVID-19 berguna dalam perkara-perkara berikut kecuali:






Last-Modified: Monday, 29 March 2021 21:00:09 GMT

Kuiz-26

mRNA


Imej mRNA
Sumber: Curevac


Berikut adalah penyataan yang salah mengenai vaksin mRNA COVID-19:






Last-Modified: Monday, 29 March 2021 21:00:09 GMT

Kuiz-25

Video di bawah ini adalah gambaran yang acap kali dipamerkan oleh layout semasa meluncuri laman sesawang.

Kenyataan yang betul tentang video tersebut adalah:





Last-Modified: Wednesday, 7 April 2021 23:00:09 GMT

Kuiz-24



Imej di atas adalah sebahagian daripada Sistem Solar. Kenyataan yang benar mengenai sistem ini adalah:






Kuiz-23

Sekiranya butang A, B dan C diklik sekali atau berulang-ulang kali, anda akan lihat susunan asal angka-angka itu bertukar kepada susunan yang baru dan tertentu.









Adapun kenyataan yang betul bagi setiap susunan-susunan baru itu adalah:





Kuiz-22

R-naught

R naught


R-naught adalah bilangan individu-individu yang bakal dijangkiti oleh satu kes positif. Kenyataan yang benar tentang R-naught adalah:





Last-Modified Friday, 5 March 2021 14:04:00 GMT

Statistik
COVID 19
Global (April 3):
130,329,376 kes(+)
Maut Sedunia:
2,839,716 kes
France:
4,802,463 kes(+)
India:
12,392,260 kes(+)
Brazil:
12,910,082 kes(+)
Amerika:
30,609,693 kes(+)
Diminati