Permainan 3D Bantu Pengecaman AD Peringkat Awal


1. Permainan Video:


Permainan video adalah permainan elektronik yang dimainkan oleh hampir 90% golongan 'pengguna'. Justeru tak perlulah permainan ini -- permainan video -- diperkenalkan secara mendalam bila maklumat-maklumat mengenainya telah pun banyak dimiliki.


Panggilan lain bagi permainan video adalah permainan berkomputer. Ia dilengkapkan oleh 3 komponen utama iaitu:


  • Platform

  • Alat kawalan

  • Alat tayang



Alat kawalan permainan video

Alat kawalan permainan video


2. Baik dan Buruk

Bagi apa jua jenis permainan sama ada ianya berasaskan elektronik atau bukan, sama ada ianya dimainkan di laman berkomputer atau di laman sebenar, apa yang sering menjadi perhatian adalah impak-impak negatif akibat daripada bermain dengan permainan tersebut.


Impak-impak negatif yang serta merta berlegar-legar di dalam minda adalah:


  • Pengaruh tidak sihat.

  • Aksi-aksi antisosial

  • Aksi-aksi keras dan ganas

  • Ketagihan.


Kedua-dua impak negatif ini sahaja sudah cukup untuk menjejaskan reputasi mana-mana jenis permainan sekali pun.


Pun begitu tidak semua yang ada kaitan dengan permainan video adalah buruk-buruk segala. Ada banyak juga kebaikan yang boleh didapatkan dari permainan berkenaan iaitu:


  • Mengasah fungsi kognitif

  • Menaikkan motivasi

  • Cekal dan kental bila berdepan rintangan dan kegagalan

  • Keceriaan mood

  • Pembugaran emosi positif

  • Kawalan emosi negatif

  • Suntikan semangat berpasukan

  • Keinginan bersosial


Permainan video selalunya dipersepsikan sebagai permainan yang pasif iaitu tidak menggunakan banyak tenaga dan tidak banyak menggunakan pergerakan fizikal. Persepsi tersebut tidaklah benar sebaliknya ia adalah permainan yang agak aktif.


Begitu juga pandangan mata kasar yang melihat permainan video sebagai tidak membina apa-apa adalah tidak benar. Berikut adalah aspek-aspek yang terbina menerusi permainan video:


  • Ketepatan menenang

  • Ketekalan membidik

  • Ketajaman fokus

  • Kecekapan navigasi

  • Kejituan orientasi


3. Produksi

Pihak yang membina perisian komputer adalah digelar sebagai pemaju. Pemaju dibiayai oleh pihak penerbit. Dengan itu penerbit berkuasa menetapkan jenis-jenis kandungan yang terdapat dalam sebuah permainan video.


Permainan video atau permainan berkomputer nampak seolah-olah seperti permainan sebenar kerana adanya perisian komputer yang membuatkan ianya nampak sebegitu padahal semua itu hanyalah bayangan-bayangan atau imej janaan saja.


3.1. Jenis-Jenis Permainan


Terdapat terlalu banyak longgokan-longgokan permainan komputer berbagai genre dalam pasaran untuk memenuhi selera yang berbagai-bagai. Apapun jenisnya, sasaran teratas adalah hiburan dan keuntungan. Hanya segelintir yang meletakkan hiburan dan keuntungan di bawah segala-galanya.


3.2. Konsep


Aksi-aksi pantas dan agresif dalam permainan video adalah ibarat isi dan kuku. Konsep ini akan kekal namun trend kearah menjadikannya medium pendidikan dan alat penyampai berkesan adalah semakin meningkat.


3.3. Dimensi 2D dan 3D


Dari sudut dimensi, imej yang dilihat diskrin TV, monitor komputer dan skrin aplikasi mudah alih adalah dalam bentuk 2 dimensi atau 2D.


Imej yang dilihat dalam dunia sebenar seperti haiwan, pokok dan bukit bukau adalah imej 3 dimensi atau 3D. Permainan 3D memberikan kelebihan dari sudut pengalaman dan interaksi berbanding 2D.


4. Permainan Realiti Maya

Permainan video realiti maya adalah berdimensi 3D. Pemain berasakan seolah-olah berada di lokasi secara fizikal walhal keberadaan di lokasi itu hanyalah berstatus maya sahaja.


Realiti maya hanya boleh berlangsung dengan adanya peralatan tayangan khas yang dipasang di kepala iaitu head mounted display: atau singkatannya adalah HMD.


Set kepala VR

Set Kepala VR perlu untuk mendapatkan pengalaman 3d


5. Aplikasi 3D

Selain bidang hiburan, lain-lain bidang seperti pendidikan, seni bina, kejuruteraan, dan perubatan adalah pengguna teknologi realiti maya untuk tujuan yang lebih luas.


Lazimnya pengajaran dan latihan sesuatu subjek adalah lebih mudah bila disampaikan secara terus menggunakan sampel sebenar


Kaedah 3D sesuai digunakan bila mana kaedah pengajaran dan latihan secara terus mungkin merosakkan atau membahayakan sampel-sampel benar.


Skrin sentuh jadi alat kawal dan tayang

Skrin sentuh jadi alat kawal dan skrin sentuh juga jadi alat tayang.


Senarai pendek kegunaan realiti maya dalam berbagai bidang adalah:


  • Realiti Maya Rawatan

  • Realiti Maya Seni Bina

  • Realiti Maya Pembedahan

  • Realiti Maya Pergigian

  • Realiti Maya Diagnosis

  • Realiti Maya Pencegahan

  • Realiti Maya Sukan

6. Alzheimer

Alzheimer adalah nama pakar yang mengkaji penyakit presenile dementia yang kini dikenali sebagai Alzheimer's disease atau singkatannya adalah AD.


AD adalah kelainan neurodegenerasi yang mengubah metabolism amiloid dan protein iaitu protein tau lalu menjejaskan kestabilan mikrotubul dan impak akhir bagi semua itu adalah atrofi sel-sel otak terutama hipokampus.


Snow


Forest


Mountains


6.1. Peringkat-Peringkat AD


6.1.1. AD Pra Klinikal


Adalah peringkat awal sebelum peringkat klinikal. Ia adalah peringkat yang mana durasinya adalah panjang. Intervensi sekiranya ada akan mampu menghalang penerusan ke peringkat berikutnya.


Tanda-tanda ketika penyakit masih ringan adalah:


  • Sering terlupa

  • Keliru lokasi

  • Tugasan biasa mengambil masa untuk disempurnakan

  • Pertimbangan yang menjurus kepada keputusan yang buruk

  • Perubahan mood dan personaliti.

6.1.2. AD Klinikal


Peringkat yang progresif, mustahil untuk diundur dan tiada penyembuhan


7. 3D Bantu Pengecaman Risiko AD


Lambang permainan video SHQ

Lambang Permainan Video SHQ


Sea Hero Quest atau SHQ adalah permainan 3D yang menguji kemampuan individu dalam konteks navigasi dan orientasi ruang.


Penerbit dan sekumpulan saintis dari beberapa universiti ternama mendapati SHQ mampu menentukan siapa yang berisiko mewarisi AD praklinikal atau sebaliknya.


Konklusi ini adalah dapatan dari perbandingan pencapaian pemain dengan data-data asas yang di pungut dari kohort seramai 4.6 juta pemain.


Pewarisan AD yang boleh dikesan di peringkat awal menerusi permainan video adalah dapatan yang penting dalam memandu langkah-langkah yang seterusnya.


Seperti selalunya, apa jua yang baru akan ada yang meyakininya dan ada yang berasa skeptikal. Apapun, masa akan jadi saksi sama ada dapatan SHQ mampu berdiri dengan sendiri dan seterusnya menjadi alat yang benar-benar dapat membantu dalam merungkai misteri AD.


Rujukan:


1. Toward personalized cognitive diagnostics of at-genetic-risk Alzheimer’s disease


Artikel asal


2. Alzheimer disease


Artikel asal


Last-Modified:Thursday, 9 December 2021 17:09:56 GMT


Home🏠

Ulasan

Terbaru

⬅Tatal ke kiri

Covid-19
Pandemik

⬅Tatal ke kiri


Kuiz Baru
Kuiz-33

Imej janaan di bawah adalah menyerupai kerlipan bintang-bintang di langit. Bintang-bintang ini mengeluarkan kerlipan dalam berbagai warna (biru, putih, merah dll.) Kenyataan yang benar mengenai warna-warna bintang adalah:


Kerlipan Bintang





Last-Modified: Thursday 30 September 2021 18:00:09 GMT

Kuiz-32

Imej di bawah adalah mesin pemekat oksigen yang mampu memekatkan oksigen dalam udara di sekeliling. Sebelum gas oksigen pekat di salurkan kepada pengguna, ia akan terlebih dahulu dialirkan ke dalam bekas plastik berisi air (anak panah biru). Tujuan gas oksigen dialirkan ke dalam air adalah untuk:


Pemekat oksigen





Last-Modified: Jumaat 24 September 2021 18:00:09 GMT

Kuiz-31

Imej bawah ini menggambarkan molekul-molekul gas iaitu Nitrogen (N2), oksigen (O2), Argon (Arg), helium (He), wap air, dll. yang terdapat dalam udara ambien. Semua molekul-molekul yang bergerak secara rawak. Kenyataan yang benar tentang gas-gas berkenaan adalah:


Ar
H2O
He
CO2
O2
N2





Last-Modified: Thursday, 30 September 2021 18:00:09 GMT


Diminati