Serius Nak Tahu Asal Usul Pandemik? Moh Baca Dan Simpulkan

Oleh: Infomedikini


Adakah benar virus boleh dicipta di makmal? Soalan ini adalah rumit dan menduga akal untuk dijawab. Maklumat yang boleh dipercayai menyatakan bahawa kandungan dan urutan genetik virus adalah boleh diubah yang membawa maksud perubahan boleh dilakukan terhadap virus tetapi bukan bermakna virus baru boleh dihasilkan secara menggabungkan kesemua komponen-komponen asas virus. Contoh yang setara adalah bila enjin kereta diganti dengan enjin yang baru bukanlah bermakna kereta baru telah dihasilkan. Apa yang dihasilkan adalah kereta asal yang enjinnya telah menjalani modifikasi.


Modifikasi


Hasil daripada modifikasi komponen genetik virus adalah pembaharuan sifat luaran virus tetapi sifat-sifat dalaman virus tidak ikut berubah meskipun fizikal luarannya berjaya diubah. Contoh yang boleh membantu kefahaman di sini adalah tentang Adolf Hitler. Hitler bersikap seperti Hitler bukanlah terletak pada misai beliau tetapi terletak di dalam sanubari. Makanya meskipun Hitler boleh di klon namun nilai-nilai dalaman seperti perasaan, ihsan, empati, naluri dan emosi adalah aspek yang tidak boleh diklon dan berpindah milik.


Umumnya virus-virus korona nampak sama saja namun keupayaan setiap virus dalam menjana pandemik adalah tidak sama. Ini kerana sifat upaya pandemik setiap virus adalah sifat dalaman dan bukan sifat luaran. Makanya meskipun virus biasa-biasa boleh dimodifikasi menjadi serupa seperti virus pandemik namun keserupaan itu adalah terhad kepada sifat luaran dan bukan sifat dalaman. Dalam kata lain virus bukan pandemik tidak akan berubah menjadi virus berpotensi pandemik dengan hanya menukar sifat luaran virus yang biasa-biasa itu.


Pandemik global biasanya menular dengan pantas dan meluas. Kes yang dijangkiti biasanya boleh mencecah angka puluhan juta. Ini bermakna virus yang mampu menghasilkan pandemik global bukanlah virus yang biasa-biasa. Berikut adalah senarai beberapa pandemik global dan peristiwa-peristiwa besar yang berlaku dalam tempoh 2 dekad yang berlalu:


Tahun Peristiwa
1861 Perang Saudara Amerika
1889 Pandemik Flu
1914 Perang Dunia Pertama
1918 Pandemik Flu Sepanyol
1945-53 WW2/Perang Korea
1957 Flu Asian
1991 Perang Teluk 1
2003 SARS-1
2003-11 Perang Teluk 2
2009 Pandemik Flu Swine 2009
2011-20 Perang Teluk Kini
2019 SARS-2 atau COVID-19

Konspirasi?

Kronologi di atas menampakkan pandemik global telah lama berlaku secara berulang-ulang kali. Jelaslah bahawa pandemik global tiada kaitan dengan perbuatan sekumpulan manusia atau konspirasi mana-mana koalisi kuasa memandangkan pengetahuan tentang virus dan kejuruteraan genetik pada 2 dekad yang lalu adalah di peringkat paling asas.


imej pandemik flu 1918

Suasana Pandemik Flu 1918


Virus pandemik flu 1918

Virus H1N1 penyebab pandemik flu 1918


Kini pandemik global datang lagi. Kuasa- kuasa besar hanya mampu menuding jari ke arah satu sama lain. Nampak macam serius tetapi di belakangnya hanyalah gimik politik dan percakaran mulut dalam kalangan kuasa-kuasa besar yang mahu menjaga kepentingan dan periuk nasi sendiri.


Bila sebut kaki bola ia ada kaitan dengan kegilaan bermain bola. Sementara kaki perang melihat peperangan adalah satu permainan. Kegilaan berperang secara berterusan bukanlah satu rahsia. Kegilaan ini mudah dirangsang meskipun atas justifikasi yang tak masuk akal.

Wabak Covid-19 adalah sangat serius dan kalau betullah ianya wabak buatan maka di situ ada justifikasi penuh untuk percakaran mulut yang berpanjangan ini bertukar jadi percakaran fizikal dan darah boleh dilihat tumpah merata-rata.


Nah! percakaran fizikal tidak berlaku bukan kerana para pakar sudah sedia maklum akan asal usul pandemik tetapi kuasa-kuasa besar sendiri teramat maklum iaitu tiada pihak atau koalisi yang berupaya menghasilkan virus-virus berpotensi pandemik.


Perang dan Pandemik


Memandangkan asal usul pandemik global belum di pastikan kebenarannya makanya pandangan dalam soal ini adalah terbuka luas. Bila saya tumpukan pandangan ke arah urutan peristiwa di atas apa yang menyerlah adalah pandemik global yang muncul secara berselang seli dengan peperangan seolah-olah ada kaitan antara peperangan dan kemunculan pandemik global.


Setakat ini belum ada kuasa-kuasa besar yang mengatakan mereka nampak akan adanya kaitan antara pandemik global dan pertumpahan darah. Mereka tidak nampak darah yang tumpah dan membasahi bumi mampu menjadi sumber bahan binaan buat virus melengkapkan struktur, menjadi aktif dan seterusnya menularkan penyakit.


Penyakit boleh dikategorikan kepada akut, kronik, berjangkit, tidak berjangkit dan lain-lain namun kategori berikut adalah sedikit berlainan:


  1. Sengaja: contohnya sengaja minum racun. Bahaya tetapi boleh dicegah 100%.
  2. Malang: termakan makanan basi lalu terkena sakit perut: Boleh dicegah tetapi tidak 100% namun boleh dirawat
  3. Cuai - bekerja dalam persekitaran berhabuk tetapi tidak pakai alat pelindung muka. Boleh dicegah. Kalau dibiarkan jadi kronik ia sukar sembuh sepenuhnya.
  4. Dugaan/ujian: denggi adalah bahaya tetapi boleh dicegah meskipun sukar.
  5. Balasan/hukuman:
    a) Hukuman setempat (Ebola, Zika) - Mudah menular dalam lokaliti tertentu, bahaya, vaksin dan rawatan sukar diperoleh.
    b) Hukuman universal: Pandemik Flu Sepanyol, Pandemik Flu Asia, Pandemik SARS dll. Menular merata-rata, sekali dalam tempoh puluhan tahun, pencegahan adalah sangat sukar, tiada vaksin dan ubat ketika wabak berada di puncak.

Ada banyak sebab peperangan meletus tetapi pencetusnya tidak banyak yang terkena waima serpihan-serpihannya. Sebaliknya warga dunia yang tidak berdosa yang sering terkena padahnya:


"Mereka ketakutan lalu bertempiaran mencari tempat berlindung. Mereka berkurung dalam kubu yang sempit dan tidak berani keluar walau sesaat. Kerosakan kolateral tidak terhingga. Banyak nyawa yang melayang dan jasad bergelimpangan. Hospital kehabisan katil, peralatan, ventilator dan ubat-ubatan. Makanan di catu dan ada yang kebuluran. Kebanyakan mereka hanya mampu menadah tangan ke arah langit."

Doa yang dipohon oleh mangsa yang dianiaya cepat menjadi kenyataan. Kenyataan itu sudah berada di depan mata. Pada sudut yang negatif ia tersangatlah terang hingga tidak perlu disuluh bahawasanya pandemik global adalah ubat pahit yang dikembalikan kepada kaki-kaki perang untuk mereka merasai kepahitannya. Pada sudut yang positif ia adalah peluang untuk dunia merasai apa yang dirasai oleh mereka yang tersepit dicelah-celah kaki perang.


Kalau itulah kebenarannya, pandemik yang ada ini bukanlah yang terakhir. Selagi penganiayaan, penindasan, genosid, kaki perang belum bertaubat dan darah tidak berdosa terus membasahi bumi, selagi itulah virus berpotensi pandemik global akan membawa mesej baru, peringatan baru dan pengajaran baru.


Wal Hasil...


Berbalik kepada pandemik semasa, sudah nampak semacam ada cahaya di hujung terowong bilamana mesej di bawah ini menular lebih pantas daripada Covid-19:


twit oleh trump


Al-sedihnya, 2 minggu selepas cahaya dihujung terowong itu diviralkan ia tiba-tiba menjadi malap bila cahaya itu dikelamkan oleh tiupan angin antiklimaks:


"Trump Warns Iran of Heightened Retaliation for Any Attacks on U.S. Troops - The New York Times: April 1, 2020"

*Nota Kaki: Bila walhasil balik asal itu fasal tak hasil.


Last-Modified: Thursday, 23 December 2021 21:56:34 GMT

Ulasan

Terbaru

⬅Tatal ke kiri

AKAN DATANG

Animasi elektromagnetik dan fotoelektrik: artikel mengenai foton dan perubatan akan muncul tak lama lagi.

Efek Fotoelektrik

Oleh Infomedikini

Anod Katod - + Wayar Bateri Meter Amp Ulang

Animasi fotoelektrik

Animasi penjanaan X-ray

Oleh Infomedikini

Pecutan elektron Elektron Nukleus X-ray Ulang Maaf, browser anda tidak menyokong SVG
Covid-19
Pandemik

⬅Tatal ke kiri